fbpx

ביצוע גמר חשבון לעובד- איך עושים את זה נכון?

#להיותמעסיקהוגן זו לא סיסמא, זו דרך חיים.

סיום יחסי עובד-מעביד הוא תהליך מורכב ואחד השלבים הקריטיים בו הוא ביצוע גמר חשבון. 

טעויות בשלב זה עלולות להוביל לתביעות משפטיות יקרות ולפגיעה במוניטין של העסק.

 

הנה התהליך הנכון לביצוע גמר חשבון, כדי להבטיח שכל צד מקבל את המגיע לו על פי חוק:

  1. הכנה מוקדמת- לפני הכל, אספו והכינו את המסמכים הרלוונטיים לסיום העסקה- זימון שימוע, פרוטוקול שימוע, מכתב פיטורין או התפטרות, אישור תקופת העסקה וכל נושא טופס 161.
  2. חישוב ימי חופשה- בדקו כמה ימי חופשה נותרו לעובד והשתמשו בנוסחה של הקשר המשפטי מהסיבה שהיא יכולה להפחית לכם התחייבות לסך ימי חופשה בשנתו האחרונה של העובד אצלכם. אם נשארו ימים, יש לשלם עליהם, אין פה מקום למשחק. אם העובד ניצל יותר ממה שהגיע לו, בדקו אם מותר לכם לקזז זאת לפי החוק.
    לא מזמן, סיפור אמיתי, התקשר אלי שכיר שאמר שחודש קודם היו לו 100 ימי חופשה לפדיון. המעסיק פדה לו 60 ומחק את שאר הימים.
    מה עשה אותו עובד?
    נו ברור… התקשר אלי! והוא גם ילך לעורך דין ומשרד העבודה. 
  3. פדיון ימי הבראה-חשבו את דמי ההבראה היחסיים מתחילת השנה ועד מועד סיום ההעסקה. זכרו: התעריף ומספר הימים משתנים בהתאם לוותק. שימו לב שותק העובד לא משתנה לכם בשנת החישוב- אחרת, קחו בחשבון את נקודת התפר.
  4. הודעה מוקדמת-בין אם העובד התפטר או פוטר, יש לחשב את תקופת ההודעה המוקדמת לפי החוק והוותק. אם לא ניתנה הודעה מוקדמת, יש לשלם את שוויה. רכיב זה נקרא “חלף הודעה מוקדמת”.
  5. פיצויי פיטורין-אם העובד זכאי לפיצויי פיטורין (למשל, אם פוטר או התפטר בנסיבות המזכות בפיצויים). אבל השאלה הגדולה כאן היא האם העובד חתום על האישור הכללי של סעיף 14 והאם מגיע לו פיצויים לפי 8.33% גם אם התפטר רק מכוח חתימה על הסכם זה. בסעיף הזה- התיעוד הוא החבר הכי טוב שלכם.
  6. תשלום והחתמה-לאחר שחישבתם הכל, הכינו את התלוש הסופי, תלוש “גמר חשבון” הכולל את כל הרכיבים. שלמו לעובד את הסכום המגיע לו והחתימו אותו על קבלת כל המסמכים והתשלומים.
  7. תיעוד-שמרו עותק של כל המסמכים, כולל אישור על כך שהעובד קיבל את כל המגיע לו. זה קריטי במקרה של מחלוקות עתידיות. מניסיון שלי, תעדו אפילו את אופן התשלום לעובד- העברה בנקאית, פרעון צ’ק, מס”ב. הכל תופס. רק תתעדו.

תראו,

ביצוע גמר חשבון באופן מדויק ומקצועי הוא קריטי לכל עסק.

זה התלוש שהעובד הכי חופר בו והוא החותמת שלכם האם העובד ילך ויתלונן או יתבע או שיאחל לכם בהצלחה ולא יוכל לעשות כלום כי סגרתם את הכל הרמטית.

אני קוראת לזה “אפקט הפרפר”– חשד הכי קטן שלא שילמת לעובד כדין, יגרור אחריו טורדנו גדול לעסק.

לכן, כשנפרדים מעובד, הפעילו את “אפקט הפרפר” כדי לחשב במדויק את כל הזכויות המגיעות לו, למען שקט נפשי לכולם ובצעו בעזרת המחשבון שהכנתי לכם בקרה על תחשיבי מערכת השכר.

זה לא רק עניין של ציות לחוק, אלא גם של אתיקה והגינות. 

עובד שמקבל את המגיע לו ביושר יהיה שגריר חיובי של העסק גם לאחר עזיבתו. 

השקיעו את הזמן והמשאבים הנדרשים כדי לעשות זאת נכון – זו השקעה שתשתלם לטווח הארוך.

ובמקרה של הקורס שהכנתי לכם- השקעה של שעתיים וחצי ומשאבים של ארוחה עיסקית.

Scroll to Top

איזה כייף שעשית את הצעד הראשון שלך

#להיותמעסיקהוגן זו לא סיסמא, זו דרך חיים

איזה כייף שאתה נרשם לאתגר

#להיותמעסיקהוגן זו לא סיסמא, זו דרך חיים