משרד העבודה מפרסם מידי שנה דוח שנתי המסכם את עבודת המינהל, לרבות נתונים בדבר הסנקציות שהטיל המינהל (סך התראות מנהליות, סך עיצומים כספיים וסכומם), מספר היתרים ורישיונות , פילוח לענפים ועוד.
עד כה הרחבתי ב-2 חוקים בהם המינהל שם דגש: חוק הגנת השכר וחוק שכר המינימום לרבות מה המשרד בודק וטיפים פרקטיים ליישום על מנת למנוע הפרות עתידיות.
לפני שאמשיך בשאר החוקים שנמצאים בראש סדר עדיפות משרד העבודה כ”משפיעי שכר”, ברצוני להציג לפניכם תרשים השוואה של סך עיצומים כספיים שניתנו ב2018 לעומת 2017.
שימו לב- הסכומים הינם במיליוני ₪.
סה”כ בשנת 2018 ניתנו עיצומים כספיים בסך כ-82 מיליון ₪ לעומת שנת 2017 בו ניתנו עיצומים בסך כ-44 מיליון ₪. זאת מבלי שתקציב האגף יגדל! להפך, תקציב האגף קטן ב-כמיליון ₪ .
תובנות:
- תקציב אגף האכיפה נשאר כמעט זהה (קטן ב-כמיליון ₪ בשנת 2018) ובכל זאת הפעילות גדלה וחולקו עיצומים כספיים כמעט פי 2 בשנת 2018 לעומת 2017.
- האגף הרחיב את בדיקותיו בשנת 2018 לענפים חדשים כגון: שירותי רכב, תעשיית עץ ומתכת ובייחוד שירותי שמירה ואבטחה, ניקיון וכ”א.
- ישנם 2 חוקים מהותיים בגינם הוכפלו העיצומים הכספיים ואשר המשרד התמקד בהם:
- חוק הגנת השכר- הוכפל בכמעט פי 2 בשנת 2018 (לעומת 2017).
- צו הרחבה לפנסיה חובה- הוכפל בכמעט פי 3 בשנת 2018 (לעומת 2017).
- המשרד טרם פרסם את הדוח השנתי לשנת 2019- אך מניסיון מביקורות שאני רואה בשטח 2 החוקים עדיין מובילים. על כן, אני ממליצה לך לקרוא את הכתבה שלי בנושא חוק הגנת השכר וטיפים בנושא (למאמר חוק הגנת השכר, תשי"ח- 1958, מה אומר החוק במילים פשוטות? ומה משרד העבודה בודק?) וכן לעקוב אחרי כאשר אפרסם מאמר בנושא הפנסיה.
עד אז, חשוב כבעל עסק או מזמין שירות לצבור ידע ולוודא כי שולמו כל זכויות העובדים מאחר ואתה הוא האחראי וחשוף לתביעה אזרחית מצד העובד או עיצום כספי וכתב אישום פלילי מצד משרד העבודה.
להלן קישורים לדוח סיכום הפעילות של משרד העבודה:
שנת 2017:
https://employment.molsa.gov.il/About/Units/RegularizationAndEnforcement/AnnualReports/sikum2017.pdf
שנת 2018:
https://employment.molsa.gov.il/About/Units/RegularizationAndEnforcement/AnnualReports/sikum2018.pdf